
Regelmatig krijg ik vragen over hoe om te gaan met bijv. een medewerker met ASS (Autismespectrumstoornis). “Hij/zij snapt niet wat ik bedoel”, “zo moeilijk is het toch niet?”, “Als ik ook maar iets zeg dan trekt hij/zij zich terug..”.
Wij als neurotypische mensen begrijpen niet dat de instructies die we geven aan deze medewerker vaak niet worden begrepen en dus ook verkeerd of helemaal niet kunnen worden opgevolgd. Vervolgens gaan we in op het zichtbare feit van de verzaakte taak….. onrust, onbegrip, frustratie en overprikkeling zijn dan het gevolg waardoor de communicatie nóg lastiger wordt.
Maar, even tussen ons…..we dénken wel dat we goed communiceren en dat mensen met autisme onlogisch zijn, maar IS dat wel zo?? Iemand met ASS zou het vertikken om bij bijgaand bordje de poep op te ruimen…. hij wil namelijk geen boete krijgen! Ook zag laatst een bord bij een groot tuincentrum waarop stond “Onze medewerkers van de buitenafdeling zijn er vandaag niet. Voor vragen kunt u terecht bij de kamerplanten”. Hoe dan?
TIP: Communiceer duidelijk met uw medewerker. Begin met hem aan te spreken bij zijn voornaam zodat hij goed kan opnemen dat het voor hem is bedoeld. Let vervolgens op zijn reactie. Als de boodschap niet duidelijk is binnengekomen verwoordt het dan anders. (maar al te vaak gebeurt het dat iets op dezelfde manier wordt herhaald maar dan iets harder, dit heeft natuurlijk geen nut, de medewerker is niet doof).